Na czym polega okres połogu

Na czym polega okres połogu?

Okres połogu po porodzie to czas w którym organizm młodej mamy regeneruje się po dużym wysiłku, jakim była ciąża i sam poród. Co powinnaś o nim wiedzieć? Jak się do niego przygotować? I jak postępować w jego trakcie?

 

Ile trwa okres połogu?

Według ginekologów położników, okres połogu po porodzie trwa 6 tygodni. W tym czasie zachodzą gwałtowne zmiany w ciele młodej mamy. Po pierwsze, do równowagi wraca gospodarka hormonalna. Ciało, po urodzeniu łożyska, nie odczuwa już takiego zapotrzebowania na kalorie, jak dotychczas. Nadwyrężone w czasie porodu mięśnie dołu brzucha oraz krocza rozpoczynają swoją regenerację. Kręgosłup przyzwyczaja się do braku obciążenia, podobnie kolana i stawy biodrowe.

 

Psychiczne samopoczucie w połogu

Ze względu na zmiany hormonalne oraz zdecydowaną zmianę w życiu, młode mamy doświadczają wielu emocji w tym czasie. Radość i szczęście są jednymi z nich, jednak uczucie strachu, zmęczenia psychicznego czy nawet smutku, także mogą im towarzyszyć. To bardzo ważne, aby nie tłumić tych emocji i rozmawiać z bliskimi na temat swojego samopoczucia – dzielić się z nimi dobrymi i złymi chwilami. To czas, w którym szczególnie mocno kobieta potrzebuje wsparcia swojego partnera, przyjaciół i rodziny. Zwłaszcza, jeśli po raz pierwszy została mamą.

 

Okres połogu po porodzie – dieta

Dieta młodej mamy powinna być lekkostrawna, ale bogata w składniki odżywcze. Jeśli kobieta karmi, zdecydowanie nie powinna ograniczać ilości kalorii. Przyjmuje się, że matka karmiąca powinna spożywać około 500 a nawet 700 kcal więcej, niż jej zwyczajowe zapotrzebowanie energetyczne. Warto dbać o dużą podaż warzyw i owoców, najlepiej lekko ugotowanych, aby zapobiegać wzdęciom i niestrawności. Należy uważać na wszelkie łatwo uczulające potrawy, w tym orzechy, owoce morza i sery pleśniowe.

 

Dolegliwości w kroczu

Krocze to najbardziej nadwyrężona część ciała młodej mamy po porodzie. Wymaga specjalnej troski przez tyle czasu, ile trwa okres połogu, a nawet dłużej. Warto w tym czasie zaopatrzyć się w dobrej jakości płyn do higieny intymnej i po każdym skorzystaniu z toalety delikatnie przemywać genitalia. Absolutnie należy wykluczyć korzystanie z gąbek i wielorazowych myjek, które gromadzą bakterie. Jeśli dolegliwości są wyjątkowo mocne, ginekolog może przepisać maść z antybiotykiem, która ukoi ból i przyspiesza proces gojenia. Możesz korzystać też ze starych domowych sposobów, jakim jest obkładanie krocza ściereczką wypełnioną lodem. Jeśli nie ma ku temu innych przeciwwskazań, możesz zażyć paracetamol.

 

Problemy z pokarmem

Połóg to także czas, kiedy Twój organizm “uczy się” być mamą. Dlatego z początku możesz mieć problemy z pokarmem – może być go zbyt wiele bądź zbyt mało. To wszystko jest normalne i nie powinnaś się tym przejmować. Na dużą próbę wystawione są także sutki, które mogą być obolałe i spuchnięte lub wręcz popękane. Absolutnie nie należy smarować ich spirytusem! Dobrze sprawdzają się okłady z liści kapusty, przemywanie delikatnym mydłem i odsłanianie ich spod ubrania. Zaopatrz się w kremy a alantoiną i lanoliną. Łagodzą ból, nawilżą i zagoją niewielkie, ale uciążliwe ranki.

 

Odchody połogowe

To wydzielina z pochwy, która przez pierwsze trzy tygodnie połogu po porodzie jest wydalana z organizmu kobiety. Z początku jest krwista, następnie brunatno-brązowa, w trzecim tygodniu szara. To naturalny proces gojenia się macicy, która w czasie ciąży zwiększyła swoją objętość do wielkości dyni, a teraz wraca do rozmiaru dużego jabłka. W niej także znajduje się rana, która musi się zregenerować i zabliźnić. Proces ten nie jest szczególnie bolesny. Nie powinnaś używać w tym czasie tamponów, ponieważ zatrzymują wydzielinę wewnątrz ciała. Korzystaj z podpasek i jednorazowej bielizny. Dbaj o higienę, która zapobiegnie zakażeniom i podrażnieniom – w tym celu przyda się dobrej jakości płyn do higieny intymnej.

 

Nadmiar wody

Młode mamy w okresie połogu często skarżą się na obfite poty i częstą potrzebę korzystania z toalety. To proces usuwania wody z organizmu, której teraz – po ciąży – jest w nim zdecydowanie za dużo. Jeśli nie gorączkujesz, Twój mocz ma naturalny słomkowy kolor (pomijając odchody połogowe), to nie masz się czym martwić.

 

Ćwiczenia dla młodej mamy

Kobiety często zastanawiają się, czy powinny zrezygnować z ćwiczeń na tyle czasu, ile trwa okres połogu. Nic bardziej mylnego! Pierwsze ćwiczenia młode mamy mogą – a nawet powinny – wykonywać już następnego dnia po porodzie. Oczywiście nie mówimy tu o ćwiczeniach wysiłkowych i bieganiu maratonu. Chodzi o ćwiczenia dołu miednicy i mięśni Kegla.

Na czym polega okres połogu?
4.3 (86.67%) 3 votes