dieta podczas ciąży

Dieta podczas ciąży

Co można jeść w ciąży? To pytanie, które ginekolodzy i położne słyszą bardzo często. Niestety, wokół tematu, jaka dieta w ciąży jest najlepsza, narosło wiele mitów. Jak jest prawda?

 

Dużo nie znaczy dobrze

Kobieta w ciąży wcale nie powinna spożywać za dwoje. Zdrowa i zbilansowana dieta sprawi, że nie wzrośnie znacząco ilość jedzenia na talerzu, ale faktycznie – może zmienić się jego skład, jeśli dotychczas młoda mama nie dbała zbytnio o odpowiednią podaż składników odżywczych.

 

Jaka dieta w ciąży? Bogata w owoce i warzywa!

Według najnowszych zaleceń lekarskich, kobieta w II i III trymestrze ciąży powinna spożywać po 0,5kg owoców i warzyw każdego dnia. Należy dbać o to, aby nie były wciąż to te same gatunki. Im bardziej urozmaicony talerz, tym lepiej. Jedząc warzywa i owoce w takich ilościach warto mieć jednak na uwadze, że zawierają dużą ilość błonnika. Ten, chociaż dobroczynnie wpływa na organizm, zwiększając wydolność metabolizmu i usuwając z ciała toksyny, w nadmiarze może prowadzić do powstawania zaparć. Można temu zapobiegać pijąc odpowiednią ilość wody.

 

4 litry wody? To przesada!

Zastanawiając się, jaka dieta w ciąży jest odpowiednia, warto pomyśleć także nad tym, jaka ilość wody jest faktycznie dobra dla młodej mamy. Niegdyś zalecane 4 litry dziennie dzisiaj można wsadzić między bajki. Młoda mama powinna pić tyle, na ile ma ochotę, jednocześnie dbając o to, by nie odczuwać uczucia pragnienia. Warto pamiętać, aby nie popijać posiłków w ich trakcie, tylko spożywać napoje po jedzeniu – najlepiej ciepłe napary ziołowe. Wspomagają trawienie i zapobiegają zaparciom, wzdęciom i zgadze.

 

Pokochaj węglowodany

Węglowodany to źródło energii niezbędne kobiecie w ciąży i rozwijającemu się dziecku. Najlepiej dostarczać je do organizmu w postaci złożonej: przez kasze, warzywa, owoce, ryże i w produktach mącznych. To dobra wiadomość także dla wszystkich kochających słodkości mam – nie ma powodu, aby w ciąży zupełnie rezygnować ze słodyczy i ciast. Oczywiście nie mogą jednak stanowić stałego elementu diety.

 

Mięso – jak najbardziej!

Szukając informacji, co można jeść w ciąży, z pewnością natrafimy na wiele informacji dotyczących mięsa. Nie ma przeciwwskazań co do jego spożywania, jednak warto wybierać mięso chude, najlepiej drobiowe. Czerwone mięso polecane jest paniom ze skłonnością do anemii, jednak jedząc je w formie krwistych steków należy dbać o higienę i być pewnym źródła pochodzenia mięsa.

 

Tłuszcz tłuszczowi nierówny

W zbilansowanej diecie, takiej jak dieta w ciąży, nie powinno zabraknąć odpowiedniej ilości tłuszczów. W tym przypadku jednak roślinne przeważają nad zwierzęcymi. Warto sięgać po oliwę z oliwek, oleje słonecznikowe i rzepakowe. Zawierają dużo kwasów omega-6 niezbędnych do rozwoju płodu, a jednocześnie nie powodują zatykania się naczyń krwionośnych i powstawania choroby wieńcowej. Masło na kanapkach powinno zostać zastąpione margaryną, a do smażenia należy używać olejów o wysokiej temperaturze dymienia, np. ryżowego.

 

Co można jeść w ciąży, a czego nie – niestandardowe diety

W dzisiejszych czasach wiele młodych mam ze względu na indywidualne przekonania wybiera diety wegetariańskie, wegańskie lub z ograniczonym spożywaniem mięsa. Naukowo udowodniono, że prawidłowo zbilansowane diety roślinne nie wpływają negatywnie na ciążę, a wręcz przeciwnie – ze względu na obecność dużej ilości warzyw, owoców i kasz, tylko poprawiają stan zdrowia mamy i maleństwa. Warto na samym początku ciąży omówić z lekarzem prowadzącym kwestię naszej dotychczasowej diety i poprosić o pomoc w zrównoważeniu składników odżywczych.

 

Produkty zakazane w ciąży

Przyszłe mamy poszukując informacji, co można jeść w ciąży, dowiadują się o produktach, których absolutnie nie powinny jadać. Między innymi na liście znajdują się owoce morza, które jako jedne z najsilniejszych alergenów zaliczane są do grupy pokarmów wysokiego ryzyka. Podobnie jest z serami pleśniowymi. Kobietom w ciąży niezalecane są także ryby, które w dzisiejszych czasach zawierają dużo metali ciężkich, absorbowanych z zanieczyszczonych mórz i oceanów. Oczywiście na liście produktów niedozwolonych znajduje się alkohol, którego spożycie nawet w minimalnych ilościach może prowadzić do uszkodzenia płodu. Wbrew pozorom, kawa nie jest zakazana, jednak powinna być spożywana z umiarem, nie częściej niż raz na kilka dni i najlepiej w towarzystwie mleka lub mleka roślinnego dla ułatwienia jej trawienia. Nie powinno się spożywać całkiem surowego mięsa, jak tatar czy metka. Lepiej unikać wysoko przetworzonych produktów, jak salceson, kiełbasy czy kupne pasztety. Niewskazane są także produkty typu fast food i głęboko mrożone.

 

 

 

Dieta podczas ciąży
5 (100%) 2 votes